Wednesday, May 19, 2010

Over the sea?

Wednesday, May 19, 2010
Herm, post kali ni bukan la nak merepek or share benda-benda merepek. hehe. kali ni nak kongsi pendapat la dgn kawan2 or pembaca blog ni, espacially kawan2 aku yang dah nak sambung study. sebelum anda baca, ni cuma pendapat ok? tiada kaitan dgn benda lain :)

dalam bulan ni, aku tengok ramai kawan2 aku yang sda mau sambung. x kira la pergi UiTM ka, UIA ka, or matriks, memang ramai sda la yang sambung study. actually masa aku sda daftar d UT*, kawan2 masih lagi cuti2 Malaysia d rumah. tapi, ramai yang merungut. antara rungutan mereka:

"bosannya d rumah!! x tau apa nak buat!"

"mau sambung study!"

"mau buat apa d rumah ni,aku bosan sda!"

kebanyakan benda2 di atas di ambil daripada status facebook. kan sekarang ni demam facebook. nama dirahsiakan. hehe. aku pun dengan sedap membalas:

"sabar la, nanti sudah ko sambung, mau balik rumah ja tu."

"nanti ko sudah sambung belajar, seksa tu."

"enjoy la cuti ko sekarang, nanti susah mau jumpa cuti."

lebih kurang macam tu la. tapi, comment2 aku, seperti yang dijangka, x dapat respon positive. dorang kebanyakan jawab macam ni:

"x kira la. yang penting aku mau pergi study."

"aku mau life sendiri bah. life d U."

"aku rindu bah mau belajar."

haha. tu la respon2 mereka. tapi, aku x salahkan mereka. x dinafikan, sebelum masuk UT* pun, aku macam orang x waras juga tunggu result dari mara. tapi, sini yang aku nak nasihat korang semua.

masa kat sabah, aku pun x sabar2 nak pergi sambung belajar. aku balik2 suruh papa call pejabat mara. sampai papa aku cakap gini:

"sabar. nanti bila nana sudah pergi sana, susah tu mau balik. bagus sekarang ni spend time dengan family."

aku time tu, belum sedar kan, so buat endah x endah ja la dengan statement bapa aku tu. tapi, sekarang? ayat dia tu la yang balik2 aku ingat. haha. menyesal memang x guna. tapi, memang aku rasa apa yang papa aku cakap tu 100% betul. bukan la mau sombong or apa, tapi aku lebih rasa garam dari gula. hehe.

so, kawan2 semua, masa2 ni la kamu habiskan masa betul2 dengan family. bila dah sambung, then kerja, tiada masa sudah spend time betul2 dengan family. sibuk sudah tu. lain la kalau kamu menganggur. tapi, xkan la kan? haha. tu menyusahkan orang ada la.

nasihat aku juga dengan yang mau pergi overseas. kamu yang mau pergi tu, mesti kuat dari segi mental & fizikal. sebab tinggal tempat orang bukan senang. aku tau, sebab aku yang d Perak ni pun, rindu gila dengan orang d Sabah. apatah lagi kamu di sana. bukan mau suruh kamu study dalam negara ja, cuma nasihat. actually aku di sini pun kena cakap pelajar oversea. aku tinggal over the sea kan? haha. :)

P/s: Pasal yang x sabar mau sambung study tu, sabar la. bila sudah sambung study ni, macam orang gila kamu belajar. susah tau.

No comments:

uniqueinterference © 2014